پیوند های روزانه

نما ارتقا در وب قیمت آنلاین ارتقا در وب دومین فارسی
ویزا دانلود نرم افزار ارتقاء در وب سایت لیست قیمت
کفپوش تورکیش معماری شامپو تورمشهد
نرم افزار لوازم آرایش شومینه الکامپ سخت افزار
بلاگ پوشاک مردانه نمایشگاه کتاب تور برزيل فروشگاه ایفه
اینترنت پارکت ایفه آژانس مسافرتی بلیط
پلاتر نوت بوک مناسب قیمت تور دبی وبلاگ
آیا می دانید نمایشگاه دائمی ايران اچ پي لباس خواب تی شرت ورزشی
نمایشگاه ریموت کنترل درب اتوماتیک مد لباس نمایشگاه قرآن
کالا پوشاک زنانه سونی مانتو دوربین
برند محصول بازار تور خارجی سینما
الکترونیک فال توشیبا فروشگاه بازی
تبلیغات شبکه مجله علیبابا توریست
ال جی آگهی سامسونگ آنلاین گالری
ادکلن تور برزیل ایران گردی توردبی تور اروپا
لوازم کامپیوتر بالابر آسانسور تایلند تردمیل
دی وی دی namayeshgahb2b مودکس نمایشگاه مجازی ایران موبایل
لپتاب دل وایو پرتال سی دی
جهانگردی تور ورودی سونی اریکسون نوکیا ساختمان
خریداینترنتی سایت تخصصی تور آمریکا تور نمایشگاهی پرسپولیس
اسپرت هیتاچی گشت ایران پلاست بی تو بی
دانلود اچ پی آژانس نمایشگاه تخصصی مزون
کیش لوازم اداری لوازم خانگی ساعت آموزش
دستگاه سولاریوم گوگل نمایشگاه مجازی گردشگری نمایشگاه مجازی پوشاک نمایشگاه مجازی ورزش
دانلود نرم افزار موبایل دانلود آهنگ جدید تور تایلند کرم دور چشم کرم جوان کننده پوست
قیمت موبایل کارتریج دوربین دیجیتال دوربین عکاسی سایت تخصصی
آگهی رایگان پرینتر اسکنر دستگاه چندکاره قیمت نوت بوک
پوشاک بچه گانه لاک ناخن رژلب سایت نمایشگاه تور مالزی
شکم بند لاغری مکمل بدنسازی ریمل فلش مموری دیتا پروژکتور
کرم روشن کننده گن لاغری خط چشم لوازم بدنسازی کرم برنزه کننده
  نمایشگاه کرم مرطوب کننده کرم ضد آفتاب کمربند لاغری

دامنه های فارسی جایگزین addwords گوگل

تور تایلند تور-اروپا تور استرالیا سریلانکا تور بالی
تور آمریکا بلیط هواپیما تور استانبول چمن مصنوعی تور کیش
تور آنتالیا تور ترکیه استانبول تانزانیا تور-یونان
تور-سوریه تور-قبرس تست ساموئی بانکوک
پاتایا دوربین عکاسی خرید اینترنتی تايلند-هتل نمايشگاه-مجازي
هديه-تبليغاتي فروشگاه-الکترونيک فروشگاه-اينترنتي خريد-اينترنتي نمايشگاه-تخصصي
مالزي-سنگاپور تحصيل-مالزي اقامت-مالزي تور-نوروزي پوکت
کانادا سامويي پاريس بارکد ميکاپ
مدل-ميکاپ يخچال-فريزر دوربين-عکاسي دوربين-فيلمبرداري تلفن-سانترال
مايکروفر تور-آفريقا تور-مراکش تور-انگلستان کارت-صدا
کارت-گرافيک برزيل جراحي-زيبايي جراحي-سينه تور-ايتاليا
جراحي-زيبائي جراحي-پلاستيک جراحي-بيني ليزيک بارکدخوان
جزيره-کيش قيمت ارمنستان پکن شانگهاي
مارماريس آنکارا تردميل پاتايا مالزي
پاتايا آنتاليا تايلند توراروپا تورتايلند
کيش تورچين تورآنتاليا تورمالزي گوانگجو
تور-خارجي بليط اندونزي ويتنام پوکت
نيکون دوربين سفر-دبي سنگاپور مالزي-سنگاپو
پاتايا-پوکت دبي-تور تور-فرانسه سامويي کفپوش-پارکت
نما-ساختمان معماري-داخلي درب-اتوماتيک تور-پاتايا تور-آنتاليا
تور-اروپا تور-مالزي تور-ترکيه تور-چين تايلند-تور
ويزاي-تحصيلي مايو کوهنوردي تور-برزيل تور-هند
تور-تايلند آفريقاي-جنوبي کازابلانکا تور-کيش تور-قشم
قونيه طبيعت اقامت-دبي ويزاي-دبي ويزاي-چين
ويزاي-کار مدل-لباس لباس-شب لباس-زير تور-روسيه
چرخ-خياطي خارجي-تور تايلند-هتل تور-مشهد تايلند-پاتايا
تايلند-بانکوک بلغارستان مزايده-مناقصه روماني قيمت-موبايل
قيمت-نوت-بوک قيمت-لپ-تاپ چاپ-ديجيتال بارکد پرينتر
سي-دي سي-دي-خام چاپ-افست مد-لباس لباس-زنانه
طاهاگشت لباس-شب

۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۷, یکشنبه

کار روغن موتور چیست؟

وظایف اصلی روغن موتور عبارت است: روان سازی قسمت‌های متحرک موتور، به حداقل رساندن اصطکاک و فرسایش، کمک به کاهش حرارت و جذب ذرات معلق و رسوبات لجنی حاصل از احتراق. از آنجا که روغن موتور باید این چند کار را به طور همزمان انجام دهد، فرمولاسیون شیمیایی پیچیده‌ای را می‌طلبد اما برای آگاهی از عملکرد روغن موتور چگونگی رده‌بندی آن و انتخاب نوع صحیح روغن موتور برای خودرویتان، نیازی نیست شیمیدان یا مهندس شیمی باشید بلکه کافی است با انواع مختلف روغن موتور، رده‌بندی و علائم و اختصارات آن آشنا شوید.

انواع روغن‌ها
در حال حاضر روغن‌های موتور به سه نوع کلی تقسیم می‌شوند:
الف: مینرال
ب: سنتتیک
چ: نیمه سنتتیک (Premium)

الف ـ مینرال: روغنی است که برپایه نفت خام ساخته می‌شود و سال‌هاست در خودروها به کار می‌رود و همه ما با آن آشنایی داریم.
ب ـ سنتتیک: روغنی است که از ترکیبات شیمیایی یا پولیمراسیون هیدروکربن‌ها (Olefins) تولید می‌شود نه از تصفیه نفت خام. این نوع روغن اولین بار در موتورهای جت به کار گرفته شد و به دلیل مزایایی که نسبت به نوع مینرال داراست، در سالیان اخیر مصرف آن در خودروها نیز فزونی یافته است. روغن‌های سنتتیک انواع مختلف با مواد تشکیل دهنده متفاوت دارند که این موضوع آنها را از لحاظ کیفیت و نوع مصرف نیز با یکدیگر متمایز می‌کند. از بین صدها نوع روغن سنتتیک با فرمولاسیون‌های مختلف که هر یک محاسن و معایبی دارند، نوعی که برپایه Poly alpha olefins یا به اختصار (PAO) ساخته می‌شود و مقادیر کمی هم Ester دارد، دارای کارایی و مقبولیت بیشتری است.

بیشتر روغن‌های سنتتیک از مزایای زیر برخوردارند:
۱. کاهش مصرف روغن به دلیل عمر بیشتر آن ۲. غیرخورنده و غیرسمی بودن ۳. تبخیر شوندگی پایین ۴. دمای سوختن بال ۵. مقاومت در برابر اکسیداسیون بالا ۶. دارا بودن شاخص ویسکوزیته بالا به صورت طبیعی (عکس‌العمل سریع در مقابل تغییرات دما) ۷. کاهش مصرف سوخت تا ۴/۲ درصد ۸. نقطه روان شدن پایین ۹. قابلیت استفاده از روغن‌های با گستره ویسکوزیته زیاد بدون نگرانی از شکست پلیمرها (در ادامه توضیح داده خواهد شد.) عیب این نوع روغن‌ها نیز قیمت بالای آنها و عدم تطابق کامل با موتورهای دارای تکنولوژی قدیمی است.

ج ـ نیمه سنتتیک: مخلوطی است از روغن سنتتیک و مینرال (ارگانیک). این نوع روغن کیفیت روغن‌های سنتتیک را ندارد اما در شرایط سخت نظیر دماهای بالا و یا بار زیاد عملکرد بهتری نسبت به نوع مینرال از خود نشان می‌دهد و بیشتر در وانت‌ها و SUVها مصرف می‌شود و قیمت آن نیز کمی بیشتر از مینرال‌هاست. برای آگاهی از این که کدام روغن برای خودروی شما مناسب است، بهترین منبع و مأخذ دفترچه راهنمای خودرو یا برچسب‌های داخل محفظه موتور (در صورتی که نوع روغن مشخص نشده، معنای آن استفاده از همان نوع قدیمی مینرال است). استفاده از روغن مینرال یا نیمه سنتتیک برای موتوری که تنها استفاده از روغن سنتتیک در آن توصیه شده، می‌تواند برای موتور خطرآفرین باشد اما در مقابل استفاده از روغن‌های سنتتیک یا نیمه سنتتیک برای موتورهایی که برای استفاده از نوع مینرال طراحی شده‌اند (موتورهای قدیمی) با تمهیدات خاصی، از نظر تولیدکنندگان روغن‌های سنتتیک بلامانع است، اما بسیاری از متخصصان به دلایل زیر این کار را نیز اشتباه و مضر می‌دانند:

۱. هر یک از انواع مختلف روغن‌های سنتتیک با توجه به فرمول شیمیایی، قابلیت تطابق با برخی انواع لاستیک‌ها و الاستومرها را ندارد و در نتیجه اگر از روغن سنتتیکی با فرمول خاصی برای موتورهای با واشرها و درزبندهایی که با آن فرمول روغن سازگار نباشد، استفاده شود باعث نشتی روغن و مسائلی از این قبیل خواهد شد (روغن‌های مینرال سبب تورم واشرها و جلوگیری از نشتی آنها می‌شوند اما روغن‌های سنتتیک در مورد برخی انواع واشرها فاقد این خاصیت هستند و حتی بعضی از آنها باعث خورده شدن برخی از انواع واشرها می‌شوند. حتی استفاده از روغن سنتتیک با مواد تشکیل دهنده‌ای متفاوت با مندرجات دفترچه راهنمای خودرو، برای خودروهایی که با این نوع روغن کار می‌کنند نیز می‌تواند خطرساز باشد، چه رسد به استفاده از این نوع روغن‌ها در موتورهایی که برپایه استفاده از روغن مینرال طراحی شده‌اند. به عنوان مثال روغن سنتتیک برپایه Poly glycol با پلی استرها، پلی کربنیک‌ها، ABS، پلی ونیل کلرین‌ها Poly phenylene Oxide (همگی پلاستیک هستند) و Buna S، بوتیل، Neoprene و لاستیک طبیعی (همگی الاستومر هستند) سازگاری خوبی ندارد و یا روغن سنتتیک برپایه PAO نیز که بیشتر روغن‌های سنتتیک موجود در بازار بر این پایه هستند، سازگاری ضعیفی دارد. مزیت برخی از انواع روغن‌های سنتتیک و قابلیت تطابق آنها با انواع الاستومرها و لاستیک‌ها، همچنین حلالیت هر کدام در افزودنی‌ها و لجن موتور به همراه خواص و عدد VI (در ادامه بررسی خواهد شد) هر کدام را در نمودار می‌بینید.

۲. روغن‌های سنتتیک در مقایسه با روغن‌های مینرال با لایه نازکتری روی قطعات موتور می‌نشیند (به همین دلیل فاصله قطعات ثابت و متحرک موتورهایی که با روغن سنتتیک کار می‌کنند، کمتر است) لذا استفاده از این نوع روغن برای موتورهایی که براساس تکنولوژی قدیمی مینرال طراحی شده‌اند باعث نشتی پیستون خواهد شد. البته این مورد از طرف سازندگان روغن‌های سنتتیک با دلایل قابل قبولی رد می‌شود اما در عمل این مشکل در خودروهای قدیمی دیده شده است. اگر سال‌هاست از روغن مینرال استفاده می‌کنید و خودرویتان دارای تکنولوژی قدیمی است، از این نوع روغن‌ها استفاده نکنید اما در صورتی که خودرویی با تکنولوژی نسبتاً جدید دارید و از بی‌خطر بودن تعویض روغن از مینرال به سنتتیک یا نیمه سنتتیک مطمئن هستید، از نوعی که برپایه PAO ساخته شده است استفاده کنید و این موضوع را نیز از یاد نبرید که با تعویض روغن از مینرال به سنتتیک، رسوبات پخته شده روغن‌های مینرال از روی قطعات موتور کنده و در موتور غوطه‌ور می‌شوند و پس از مدتی موتور از کار می‌افتد. به همین علت قبل از این تعویض باید موتور را یا به طور کامل رسوب زدایی و یا از روغن‌های فلاشینگ (Flush Oil) استفاده کنید (این نوع روغن فقط مخصوص تمیزکردن موتور است)؛ به این ترتیب که روغن مینرال را بدون تعویض ف ی ل ت ر تخلیه و روغن فلاشینگ را جایگزین کنید و اجازه دهید موتور ۲۰ دقیقه در جا کار کند، پس از آن می‌توانید روغن فلاشینگ را تخلیه، ف ی ل ت ر را تعویض و روغن سنتتیک یا نیمه سنتتیک را جایگزین کنید

فروشگاه آنلاین ایفه

راهنمای کامل پرداخت اینترنتی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر